donderdag 15 januari 2009

So Long Steve

Er is heel wat te doen over het -voorlopige- afscheid van Steve Jobs. En dan vooral over diens invloed op de koers van Apple. Er zijn analysten die zeggen dat het mee zal vallen, er zijn er die zeggen dat het tegen zal vallen. Natuurlijk is het ook afhankelijk van de situatie waarin het een en ander zich zal afspelen. Zal het definitieve afscheid bijvoorbeeld ten tijde van, bijvoorbeeld, de huidige economische problemen vallen. Of juist ten tijde van voorspoed. 

In het artikel Even without Jobs, Apple 'can clearly execute'

komen twee deskundigen aan het woord waarvan de een (Gottheil) de toekomst voor het bedrijf donkerder inziet dan de ander:

For Gottheil's money, Apple faces a tough future even if Jobs was at the helm. "The big thing coming up is how hard the recession is going to hit them, not Jobs' absence," said Gottheil. "If he were not there [in the future] and the recession hits harder than they planned for, then it might cause them to wobble."

Hoe zal die wobble uitpakken?

Apple, daar is iedereen het over eens, is onder Jobs uitgegroeid tot een bedrijf dat uitstekend hype weet te creëren. Dat dit aanzienlijk in de resultaten scheelt, bewijst de praktijk. In landen als India en Zuid-Afrika heb ik zelf gezien dat de iPhone met 30-40% korting de deur uitgaat. Gewoonlijk praat je dan end of line. In Rusland en India doet de zo verguisde 5800 XM het tot 5 x beter dan de iPhone. Allemaal landen die niet mee hebben gedaan aan de hype. En de overeenkomst: zelfs een wat saai ogende industriële kolos als Nokia, veegt er met Apple de vloer aan. 

Dat heeft me te denken gegeven.

Eén van de dingen die de Applehype dragen zijn de religieuze volgelingen van overwegend Jobs: Apples intellectuele moedjahedien. En neem dat intellectuele alsjeblieft met een enorme korrel zout, want het is overwegend een klomp goedgelovigen veganisten, piskijkers en ayurvedisten.
Als Jobs weggaat zal de religieuze bevlogenheid van de fanbois verminderen. Dientengevolge zal de hype rondom de producten afnemen en daarmee zal, zoals ik al aangetoond heb, ook het commerciële succes van Apple gaan kwijnen. 

One more thing: zeg nou dat Philip Schiller of Tim Cook straks in juni de iPhone Nano gaat presenteren. Twee heren vergeleken waarbij de wat stroef overkomende Olli-Pekka Kallasvuo oogt als een charismatisch popidool. Dan krijg je het volgende indruk:

The giant is gone, here come the dwarves!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten