zondag 22 februari 2009

Hoogtepunten MWC 2009

De MWC is al weer twee dagen achter de rug: tijd voor een terugblik en een filmpje.

Wat mij betreft had Nokia dit jaar de beste all round aanbiedingen van het hele peloton. Jawel, Samsung kwam met een technische krachtpatser, (de Omnia HD i8910). De specificaties lijken heel wat, zoals altijd bij een aankondiging van Samsung. Maar als puntje bij paaltje komt, gaat de software niet doen wat je ervan verwacht en geeft je batterij na 40 minuten de geest als je een videootje opneemt. Er is al een preview van, van mobieltjesgoeroe Eldar Murtazin. Als je die goed leest, blijkt een ding. Hij begint enthousiast, maar dat wordt gaandeweg steeds minder en hij eindigt met:

Het komt hier op neer: het is een aardige mobieltje dat mensen die mensen die erg veel van techniek houden erg zal aanspreken. Maar dat is dan ook alles.

Een tweede opvallende aankondiging was de Sony-Ericssons Idou. Maar daar hangt al meteen zoveel mist over dat ik me afvraag of het ding ooit zal leveren wat er van verwacht wordt. Zoals het nu is, is het een conceptmodel dat geen enkele journalist mocht aanraken. Eerst dacht ik dat het met Symbian Foundation als besturingssysteem een interessant apparaatje zou worden. Maar al gauw bleek dat het uitgevoerd gaat worden met Symian (S60 V5). En wat dát systeem betreft, heb ik veel meer vertrouwen in Nokia.

Tenslotte is er nog de de G1 van Toshiba. En daar geldt eigenlijk hetzelfde voor. Uiteindelijk zal ook deze niet gaan brengen wat men belooft. Dezelfde Eldar Murtazin heeft ook de Toshiba G1  gepreviewed, en hij was er geenszins over te spreken.

Ik mocht een tijdje met de G1 spelen. De software was niets om over naar huis te schrijven en de plastic behuizing raakte om de vijf minuten oververhit. Wat me nog het meest heeft verbaasd was hoe traag alle voorbeelden die men liet zien werkten . Dit samen met de opmerkingen van de mannen van Toshiba (“is oververhit”, “moet rebooten”, “nog niet geoptimaliseerd”) heeft me nou niet bepaald ecstatisch gemaakt over dit telefoontje.

Met mobieltjes is het blijkbaar als met scheermesjes: de marktleider levert de beste en de rest heeft gewoon het lef niet met iets beters te komen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten